Ceny paliv se možná již brzy zastropují i na Slovensku. Zmínil to předseda parlamentu Boris Kollár (Jsme rodina) v diskusním pořadu RTVS O 5 minut 12. Slovnaft si však nemyslí, že je to dobrý nápad.
Kollár dále v pořadu naznačil, že by se na financování avizovaných vládních opatření na zmírnění následků zdražování mohly podílet nejbohatší a nejziskovější společnosti. „Máme tady firmy, které díky krizi ‚vycály‘ lidi a když mají nyní stamilionové zisky, měly by se podělit s ostatními,“ podotkl předseda NRSR. Je za to, aby vláda s těmito podniky jednala a výsledek byl konsensuální. Přiblížil, že se jedná io možném zastropování cen benzínu.
Nezařazení poslanci působící v mimoparlamentním Hlasu-SD jsou podle Pellegriniho náchylní podpořit sociální opatření, pokud by byla implementována i jejich pozměňovací návrhy. „Pokud bude toto celé předmětem politického boje a spojeno pomalu s vyslovením důvěry vládě, uděláme vše pro to, aby vláda skončila,“ reagoval Pellegrini. Podporuje dočasné snížení spotřební daně z benzinu.
„Zastropování cen, tedy stanovení ceny na fixní úrovni pro všechny hráče na trhu, je v rozporu s principy EU o volném pohybu zboží a služeb. Je to stejné, jako kdyby každý pekař soukromník dostal příkazem prodávat chléb za 10 centů bez ohledu na jeho náklady na energie či ceny obilí. Takový krok může být, nejen v době rostoucích cen vstupů, pro podnikatele doslova likvidační,“ vysvětlil ředitel komunikace Slovnaft Slovensko Anton Molnár.
Zemím vyvážejícím ropu bije na poplach pro zmenšující se kapacity světových producentů energií
Příklady z okolních zemí jak tvrdí Molnár ukazují, že zastropování cen není udržitelným ani účinným způsobem, jak bojovat s vysokými globálními cenami paliv.
\“Na Slovensku toto téma, navíc, politicky ožívá v době, kdy většina zemí od ní ustupuje, a v době, kdy podle pravidelných evropských statistik průměrné ceny paliv na Slovensku patří mezi nejnižší v EU,\“ dodal

V současnosti podle informací Slovnaft Slovensko rafinérský průmysl čelí opětovnému tlaku vysokých cen plynu a elektřiny potřebných k výrobě paliv. Návrh může zkomplikovat přístup k investicím do technologických změn v souvislosti se zpracováním alternativní ropy či transformace s ohledem na Green deal.
„Zastropování cen deformuje trh a naruší jeho rovnováhu. Důsledkem může být nedostatek paliv na trhu kvůli spekulativním nákupům,“ tvrdí Molnár s tím, že na vysokých cenách paliv, podobně jako u jiných cen zboží a služeb v ekonomice, se podílí také vyšší DPH, ze které těží především stát.
Molnár hovoří o možném řešení, kterým by mohlo být buď snížení spotřební daně z motorových paliv nebo sazby DPH na toto zboží, čímž by se snížily ceny benzínu a nafty pro všechny, nebo naopak stát by mohl ze zvýšeného výběru daní adresně pokrýt sociální dávky pro ty nejchudší.